Σαν μια εκπαιδευτική εκδρομή και γνωριμία με αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία… οικισμούς και τόπους, όπου έζησαν και έδρασαν ελληνικές κοινότητες στον χώρο της Ανατολικής Μεσογείου, η έκθεση φωτογραφίας, με τίτλο «Ταξιδεύοντας στην Ανατολική Μεσόγειο», από το Ψηφιακό Αρχείο Ελληνικού Πολιτισμού του Θεόδωρου Κορρέ (ΑΠΘ), παρουσιάζεται στον «Ελληνικό Κόσμο».

Ταξιδεύοντας τους επισκέπτες της σε μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, πολλά εκ των οποίων είναι εντελώς άγνωστα, η έκθεση αυτή, που οργανώθηκε από το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (Θεσσαλονίκη) και παρουσιάστηκε το καλοκαίρι του 2015, στο πλαίσιο της 5ης Biennale Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, αποτελεί ευγενική προσφορά του Μουσείου και θα φιλοξενηθεί στον εκθεσιακό χώρο του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» έως το τέλος Φεβρουαρίου, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Σε μία νοητή διαδρομή

Με στόχο να προβάλει στο ευρύ κοινό μια σειρά από περισσότερο ή λιγότερο γνωστούς τόπους με έντονη παρουσία Ελλήνων διαχρονικά, καθώς επίσης και εκκλησιαστικά και κοσμικά μνημεία που έχουν διασωθεί μέχρι σήμερα, με κοινό χαρακτηριστικό τη θέση τους κατά μήκος της παράλιας ζώνης της Ανατολικής Μεσογείου, η έκθεση αρθρώνεται σε επτά ενότητες.

Μέσα από αυτές, οδηγεί τον επισκέπτη σε μία νοητή διαδρομή, που έχει αφετηρία την περιοχή του βορειοανατολικού Αιγαίου, τα παράλια της Μ. Ασίας, και προχωρά στο νοτιοανατολικό τμήμα της λεκάνης της Μεσογείου, για να καταλήξει στη χερσόνησο του Σινά και την Αίγυπτο.

Ειδικότερα, στην πρώτη ενότητα, παρουσιάζονται τόποι και μνημεία από τις περιοχές της αρχαίας Αιολίδας και της Ιωνίας, περιλαμβάνοντας την Άσσο, το Αϊβαλί, την Πέργαμο, τη Σκάλα Βουρλών και τα Αλάτσατα. Στη δεύτερη ενότητα, εντάσσονται ο Κιρκιντζές, η Έφεσος, η Πριήνη, τα Δίδυμα στην περιοχή της Ιωνίας και η Φιλαδέλφεια στην περιοχή της Λυδίας. Την τρίτη ενότητα αποτελούν το Λιβίσι, η Κέκοβα, τα Μύρα και η Φάσηλις από την περιοχή της Λυκίας.

Η διαδρομή στη Μ. Ασία ολοκληρώνεται στο νότιο τμήμα της με την τέταρτη ενότητα της έκθεσης, στην οποία εντάσσονται η Αττάλεια, η Πέργη, η Σίδη (Παμφυλία) και το μοναστήρι του Alahan (Κιλικία). Ακολουθούν η ενότητα της Ιορδανίας, στην οποία προβάλλονται το Αμάν, η Madaba, και η ενότητα με το όρος Σινά και την ονομαστή μονή της Αγίας Αικατερίνης.

Η έκθεση ολοκληρώνεται με την έβδομη ενότητα, που έχει θέμα την Αίγυπτο, παρουσιάζοντας τον ναό του Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων στο Κάιρο και τη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας.

«Δεν ξέρει αλήθεια κανείς τι να προτάξει»

Οι φωτογραφίες συνοδεύονται από κειμενολεζάντες, ενώ πλαισιώνονται από κείμενα και χάρτες, στην αρχή κάθε ενότητας, με τις βασικότερες πληροφορίες για την ελληνική παρουσία διαχρονικά και τα έργα πολιτισμού του Ελληνισμού στις περιοχές αυτές.

Όπως αναγράφεται και στην ιστοσελίδα του Ψηφιακού Αρχείου: «Κοντά μισό αιώνα τώρα, ο Ομότιμος Καθηγητής του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Θεόδωρος Κορρές, απαθανατίζει με τον φωτογραφικό του φακό μνημεία της βυζαντινής, κλασσικής, ελληνιστικής και ρωμαϊκής εποχής.

Το αποτέλεσμα είναι πράγματι εντυπωσιακό. Δεν ξέρει αλήθεια κανείς τι να προτάξει: την ποιότητα, την ποικιλία, την αισθητική ομορφιά, την εύλογη συγκίνηση που προκαλεί η θεματολογία των εικόνων».