«Κάποια στιγμή απηύδησα. Είπα, αν οι Ελληνες δεν θέλουν να βοηθηθούν, τότε δεν μπορώ να κάνω τίποτα πια…». Η Πολίν Σιμόν, κομψή και ήρεμη, κάθεται απέναντί μου, σε ένα φιλικό…
σπίτι στην Υδρα. Η παλιά δημοσιογράφος της Figaro, με σπουδές στην Beaux Arts και με ειδίκευση στην τέχνη, ιδρύτρια του νεόκοπου εικαστικού θεσμού HYam (Hydra for Artists of the Mediterranean), μου διηγείται τη μικρή της περιπέτεια: έχοντας θερινό σπίτι στο νησί και Ελληνα σύζυγο που είναι καταξιωμένος καλλιτέχνης (ο ζωγράφος Γιάννης Κόττης), αποφάσισε ότι αν και ζει στο Παρίσι, θα έπρεπε να κάνει κάτι για να στηρίξει τη νεανική καλλιτεχνική σκηνή της Ελλάδας και άλλων χωρών του ευρωπαϊκού Νότου και της Μεσογείου.

«Σκέφτηκα πως αν οι νέοι Γάλλοι εικαστικοί έχουν ένα πιο οργανωμένο –από την πολιτεία– πλαίσιο για να δείξουν τη δουλειά τους, εδώ πασχίζουν να τα φέρουν βόλτα μέσα στην κρίση. Γιατί λοιπόν να μην οργανώσουμε ένα είδος πλατφόρμας, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό, μέσα από τον οποίο θα είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν έργα τους στο Παρίσι αλλά και στην Υδρα; Κάπως έτσι γεννήθηκε το HYam, ένα εικαστικό έπαθλο που εξασφαλίζει στον νικητή 10.000 ευρώ, δίδεται ανά διετία από μια προσεκτικά επιλεγμένη κριτική επιτροπή με διεθνή σύσταση και παρέχει ένα “βήμα” στην Πόλη του Φωτός αλλά και στην κοσμοπολίτικη Υδρα».

Μέχρι εδώ ακούγονται όλα ειδυλλιακά. Η αλήθεια είναι όμως ότι, ώσπου να προχωρήσει κάτι στην Ελλάδα, ξεπηδούν δεκάδες εμπόδια. Κάπως έτσι οι καλές προθέσεις της Γαλλίδας αναμετρήθηκαν με το ελληνικό Δημόσιο και παραλίγο να εξαϋλωθούν. Παρά το ότι έκανε ένα one woman show για να βρει την επιτροπή, τη χρηματοδότηση και τις προσβάσεις, η εγκατάσταση στην Υδρα της πρώτης διακριθείσας του Hyam Μαρίας Τσαγκάρη έπρεπε να περάσει τρεις φορές από την κρίση των μελών στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Πήρε θετική έγκριση τελευταία στιγμή και εφόσον είχε αλλάξει η τοποθεσία του έργου καθώς και η φύση της εγκατάστασης που έπρεπε να είναι προσωρινή και όχι μόνιμη. Ευτυχώς, ο δήμος στάθηκε αρωγός και ο καλλιτέχνης Αλέξης Βερούκας που έχει σπίτι στην Υδρα συνέβαλε πολύ στην υλοποίηση του εγχειρήματος.

«Κάπως έτσι αποφάσισα να συνεχίσω», λέει στην «Κ» η Σιμόν. Πάλι καλά. Διότι ο εφήμερος κήπος που έχει φτιάξει η Τσαγκάρη στην Υδρα, είναι χάρμα οφθαλμών. Μια συστάδα από δεκάδες μπλε φυτά από τη χλωρίδα του νησιού, «φυτρώνουν» απρόσμενα πάνω στα βράχια, στη διαδρομή προς τον οικισμό Μανδράκι. Μπήκε και μια πινακίδα μπροστά στην εγκατάσταση, διότι κάποιοι τουρίστες σκαρφάλωσαν και έκοψαν μερικά άνθη του ΚΑ (Σ)κου…

Η νικήτρια διακρίθηκε από την τελική τετράδα στην οποία συμμετείχαν η Ράνια Μπέλλου, ο Αθανάσιος Ζαγορίσιος και η Μαριάννα Χριστοφίδη, που παρουσίασαν ψηφιακά τη δουλειά τους στο Artcurial του Παρισιού τον Ιανουάριο σε συνεργασία με το Ιδρυμα Jean Luc Lagardere. Η κεντρική σύλληψη πίσω από το έργο της Τσαγκάρη είναι πως το πράσινο χρώμα της φύσης θα μπορούσε να μετατραπεί σε μπλε. Το πρότζεκτ που είναι ομπρέλα πολλών έργων της ονομάζεται «The new Green».

Η καλλιτέχνις ίδρυσε μια φανταστική εταιρεία με αυτήν την επωνυμία που υποτίθεται ότι «επεμβαίνει» στη φύση, καθώς «ανακάλυψε» μια φόρμουλα μετατροπής του πράσινου χρώματος του φυσικού περιβάλλοντος σε μπλε, παίρνοντας τη χρωστική από τα ίδια τα φυτά. Δημιουργώντας ουτοπικούς κήπους σε όλο τον κόσμο και μέσω της διαφημιστικής της καμπάνιας, παρουσιάζει μια νέα παγκόσμια τάση αλλαγής.

​​Η εγκατάστασή της θα διαρκέσει μέχρι και τις 30/9.

Πηγή