Tου Κώστα Δημ. Χρονόπουλου, Αρθρογράφου -Σχολιογράφου
Τελευταία απασχόλησε την κοινή γνώμη η απόφαση του κου Αλέξ. Βέλιου να δώσει τέλος στη ζωή του εξαιτίας του καρκίνου από τον…
οποίο πάσχει.

Δεν θα ήθελα να κρίνω την απόφασή του. Δεν το συνηθίζω άλλωστε για προσωπικά ζητήματα.

Ασχολούμαι όχι με το συγκεκριμένο ανθρώπινο δράμα, αλλά, εξαιτίας αυτού.

Υπάρχει, αναπόφευκτα, εμπλοκή διαφόρων παραμέτρων: Ευθανασία, δικαιώματα, θρησκευτικές πεποιθήσεις, νομικοί περιορισμοί, ιατρική δεοντολογία, συναισθηματισμοί, φόβος για την έλευση του θανάτου, την μεταθάνατον ζωή – για όσους πιστεύουν στην ύπαρξή της – ή αγνόηση της – για εκείνους που θεωρούν πως δεν υπάρχει τίποτα μετά το πέρας της παρούσης ζωής.

Διευκρινιστικά:

1. Ο θάνατος είναι …. θάνατος. Τέρμα/ τέλος ζωής.

2. Η ευθανασία είναι ένας ανώδυνος “καλός /αβασάνιστος” θάνατος.

Η ευθανασία είναι επιθυμητή από όσους αντιμετωπίζουν το φάσμα του Θ., για δύο λόγους κυρίως: Ψυχολογικούς (Απαλλαγή από το αφόρητο άγχος του επερχόμενου τέλους που τρομάζει). Αλλά – κυρίως – σε περιπτώσεις ασθενειών που δεν μπορεί η Επιστήμη να αντιμετωπίσει , με αποτέλεσμα τους βασανιστικούς πόνους, την καταρράκωση της αξιοπρέπειας του ατόμου, αλλά και το δράμα που βιώνουν οι αγαπημένοι οικείοι του.

3. Δικαίωμα: Αυτονόητη η δυνατότητα άσκησης δικαιωμάτων, όταν φυσικά δεν βλάπτουν ή συγκρούονται με τα δικαιώματα του κοινωνικού συνόλου. Ο κος Αλεξ. Βέλιος ασκεί προσωπικό δικαίωμα!

4.Υπάρχει σαφέστατος διαχωρισμός: Όποιος πιστεύει σε Θεό, σε μεταθάνατον ζωή, αντιμετωπίζει το ζήτημα ευτελώς διαφορετικά από εκείνον που είναι άθεος.

Ο πρώτος μπορεί να βοηθηθεί από τον πνευματικό του , ο δεύτερος αποφασίζει μόνος του δικαιωματικά.

5. Η Ιατρική Δεοντολογία υπεισέρχεται το ίδιο και η Νομοθεσία.

Όλα αυτά – επαναλαμβάνω – καθιστούν δυσπρόσιτη την προσέγγιση της υπόθεσης.

Ο μόνος τρόπος να καταλήξουμε κάπου είναι: Να τα διαχωρίσουμε.

Ι. Αδιαπραγμάτευτο το δικαίωμα του καθενός στην ευθανασία!

ΙΙ. Είναι διαφορετική η ευθανασία όταν ο ίδιος ο ενδιαφερόμενος – έχων σώας τας φρένας- την επιζητεί / διεκδικεί- από όταν βρίσκεται σε κόμμα/ φυτό και πρέπει οι άλλοι: Ιατροί, Συγγενείς να αποφασίσουν για λογαριασμό του.

Ευνόητο ότι εδώ υπεισέρχονται νομικά – κληρονομικά, κ. α – ζητήματα.

(Σ.Σ Αυτό, κατά την εκτίμησή μου, θα μπορούσε να τακτοποιηθεί αν ο καθένας μας, όντας απολύτως υγιής δήλωνε- εγγράφως- πως επιθυμεί να του γίνει ευθανασία , να αποτεφρωθεί ή να γίνει δωρητής οργάνων κ.ο.κ) όπως διαθέτει την περιουσία του.

ΙΙΙ. Είναι αστείο να επιχειρούμε να τοποθετηθούμε – σε τηλεπάνελς ή με κείμενα σε έντυπα ΜΜΕ – πάνω σε εντελώς προσωπικά ζητήματα (με βάσει τις δικές μας απόψεις, θρησκευτικές ή άλλες).

Είναι παρανοϊκό, άδικο και δαπανηρό να πρέπει κάποιος που επιθυμεί πχ να αποτεφρωθεί μετά θάνατον, ή να τον υποδεχθεί μέσω ευθανασίας, να πρέπει να πάει στο ….. εξωτερικό (;).

ΥΓ. Εύχομαι στον κο Βέλιο να ξεπεράσει την περιπέτειά της Υγείας του είτε με ταχεία ανάρρωση ή ανώδυνα!…….