Για περισσότερες από 6 δεκαετίες η οικεία και αγαπητή σε όλους τους κινηματογραφιστές Γιάννα αναλώθηκε στην τέχνη του Μοντάζ και άφησε πίσω της ένα πολυσήμαντο έργο…

Από πολύ νέα, στα τέλη της δεκαετίας του 50’, μυήθηκε δίπλα στον μεγάλο μοντέρ του ελληνικού κινηματογράφου Γιώργο Τσαούλη στην τέχνη και τις τεχνικές του μοντάζ.

Γρήγορα αναδείχθηκε σε μια από τις καλύτερες και πλέον αξιόπιστες μοντέζ ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 60’.

Δεκάδες κινηματογραφικές ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους, εκατοντάδες επεισόδια τηλεοπτικών σειρών και αμέτρητος αριθμός ταινιών ντοκιμαντέρ, είναι σήμερα κατάλοιπα της άριστης τεχνικής, της γνώσης και της ακρίβειας της Γιάννας Σπυροπούλου, κληρονομιά για όλους τους νεότερους μοντέρ.

Συνεργάστηκε με τους περισσότερους σκηνοθέτες του Ελληνικού Κινηματογράφου, από τον Ιάκωβο Καμπανέλη στο «Κανόνι και το Αηδόνι», τον Γιώργο Πανουσόπουλο στο «Ταξίδι του Μέλιτος», τον Κώστα Φέρρη στην «Φόνισσα», στο «Ρεμπέτικο» και άλλα, την Τώνια Μαρκετάκη στις «Κρυστάλλινες Νύκτες», τον Γιώργο Τζαβέλλα στην «Αντιγόνη», τον Τάσο Ψαρρά στο «Η Άλλη Όψη» τον Νίκο Ζερβό, τον Δημήτρη Σταύρακα, τον Αντώνη Τέμπο, τον Λευτέρη Χαρωνίτη, τον Κώστα Αυγέρη , τον Κώστα Κουτσομύτη, την Ηρώ Σγουράκη, και πολλούς άλλους.

Δεκάδες όμως είναι οι σκηνοθέτες που νέοι και άπειροι τότε πλησίαζαν την Σπυροπούλου και της ζητούσαν να τους μοντάρει την πρώτη τους ταινία μικρού μήκους ή ντοκιμαντέρ.

Με την σπάνια αγάπη της για τον κινηματογράφο, την αλληλεγγύη της στους νέους κινηματογραφιστές και την σχεδόν μητρική φροντίδα της, αναδείχτηκε σε έναν κινηματογραφικό καθοδηγητή των νέων σκηνοθετών.

Η Γιάννα Σπυροπούλου υπήρξε σπάνιο παράδειγμα γενναιοδωρίας, αλληλεγγύης και προσφοράς στον ελληνικό κινηματογράφο και τηλεόραση μέχρι και την τελευταία δύσκολη περίοδο.

Το πλούσιο έργο της, η συνεχώς εξελισσόμενη τεχνική της, η καλλιτεχνική ματιά της και οι καινοτομίες της στην τέχνη του μοντάζ αξίζουν να μελετηθούν γιατί αποτελούν καταστάλαγμα τεράστιας γνώσης και εμπειρίας και του ιδιαίτερου αισθήματός της για τον κινηματογράφο.

Την Γιάννα Σπυροπούλου θα συνοδεύουν στο τελευταίο ταξίδι της χιλιάδες ήχοι και εικόνες.

Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών που ευτύχησε να έχει ως εξέχων μέλος της την Γιάννα Σπυροπούλου θα κάνει αυτό που οφείλει για να διασωθεί και να αξιοποιηθεί το έργο της.

Η κηδεία της Γιάννας Σπυροπούλου θα πραγματοποιηθεί στο Νεκροταφείο Ζωγράφου, την Τρίτη 8 Μαρτίου 2016 και ώρα 11:15 π.μ.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ:

Μοντάζ
Αντίο ζωή (1959)
Ορφανή σε ξένα χέρια (1962)
Μάνα γιατί με γέννησες / Έτσι ήταν η ζωή μου (1963)
Η πρώτη αγάπη (1964)
Εγκατάλειψη (1965)
Οι ένοχοι (1966)
Ο ναύτης του Αιγαίου (1968)
Αποστολή θανάτου (1968)
Το κανόνι και τ’ αηδόνι (1968)
Ο μαχαραγιάς (1968)
Η ζωή ενός ανθρώπου (1968)
Αγάπησα μια άγνωστη (1970)
Σε ικετεύω αγάπη μου (1970)
Η αριστοκράτισσα και ο αλήτης (1970)
Ο Σταύρος είναι πονηρός!.. (1970)
Το όνειρο της Κυριακής (1970)
Τα ομορφόπαιδα!.. (1971)
Δάκρυα για έναν αλήτη (1971)
Ο θείος μου ο Ιπποκράτης (1972)
Στην Πόλη αγαπηθήκαμε (1972)
Κατηγορώ τη ζωή (1972)
Κολασμένη φύση (1972)
Σ’ έχω ανάγκη απόψε πολύ (1973)
Οι σατανικές ερωμένες (1974)
Η φόνισσα (1974)
Ταξίδι του μέλιτος (1979)
Τρεις και ο κούκος / Σουβλίστε τους (1981)
Ρεμπέτικο (1983)
Κρυστάλλινες νύχτες / Crystal nights (1992)
Γυναίκες δηλητήριο (1993)
Μπαλάντα στο χαμένο σεληνόφως (2002)
Χειμωνιάτικη νοσταλγία (2004)

Βοηθός σκηνοθέτη
Το νησί της σιωπής (1958)

Σκριπτ
Το νησί της σιωπής (1958)

Βοηθός μοντάζ
Ψιτ… κορίτσια! (1959)
Κρυστάλλω (1959)
Μανταλένα (1960)
Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες (1960)
Το σπίτι της ηδονής / Ο αλήτης του λιμανιού (1961)
Χαμένα όνειρα (1961)
Αντιγόνη (1961)
Ο γολγοθάς μιας αθώας (1961)
Γαμπρός για κλάματα (1962)
Ο διάβολος κ’ η ουρά του (1962)
Εταιρία θαυμάτων (1962)
Αγνή και ατιμασμένη (1962)
Η Ελληνίδα και ο έρωτας (1962)
Όσα κρύβει η νύχτα (1963)
Τα παληόπαιδα (1963)
Ο μπαμπάς μου κι εγώ (1963)
Αθώα ή ένοχη (1963)

ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ