Μια από τις σημαντικότερες μορφές της σύγχρονης τέχνης και ένας από τους…
πλέον εμβληματικούς εκπροσώπους της μινιμαλιστικής μουσικής, ο Μάικλ Νάιμαν, επισκέπτεται την Αθήνα με τη διάσημη μπάντα του, για να παρουσιάσει τη συναυλία «Τhe Baroque Project», στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Σάββατο 5 Mαρτίου, στις 9 το βράδυ.

Πολυπράγμων και υπερδραστήριος

Ο Μάικλ Νάιμαν δημιούργησε πολλές μελωδίες για τον κινηματογράφο, αντλώντας την έμπνευσή του από το μπαρόκ. Αγαπημένος συνθέτης των σινεφίλ λόγω της μακρόχρονης επιτυχημένης συνεργασίας του με τον Πήτερ Γκρίναγουεϊ («Ο μάγειρας, ο κλέφτης, η γυναίκα του και ο εραστής της», «Gattaca», «Το τέλος μιας σχέσης» κ.ά.), έγινε γνωστός στο ευρύτερο κοινό από τη μουσική του για την ταινία «Μαθήματα πιάνου» (1993) της Τζέιν Κάμπιον. Το σάουντρακ του φιλμ έγινε πολλές φορές πλατινένιο, με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 3 εκατομμύρια αντίτυπα.

Πολυπράγμων και υπερδραστήριος, ο Βρετανός δημιουργός ενσαρκώνει τη σύγχρονη εκδοχή του «ανθρώπου της Αναγέννησης», καθώς είναι, επίσης, περφόρμερ, μαέστρος, πιανίστας, λιμπρετίστας, συγγραφέας, κριτικός, μουσικολόγος, φωτογράφος και σκηνοθέτης. Εκτός από παρτιτούρες για το σινεμά, έχει συνθέσει όπερες, έξι κοντσέρτα, τέσσερα κουαρτέτα για έγχορδα, μουσική δωματίου και μουσική για παραστάσεις σύγχρονου χορού της Λουσίντα Τσάιλντς, της Καρίν Σαπορτά και άλλων.

Έχει γράψει 10 κύκλους τραγουδιών, βασισμένους σε ποίηση των Σαίξπηρ, Μίλτον, Τσέλαν, Νερούδα, Παζ και Μεξικανών λαϊκών ποιητών. Έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες από χώρους εκτός της δυτικής κλασικής παράδοσης ή της πειραματικής μουσικής, όπως η Ούτε Λέμπερ, οι Flying Lizards, o Στινγκ και άλλοι. Η πιο πρόσφατη συνθετική του δουλειά επικεντρώνεται σε βωβές ταινίες της δεκαετίας του 1920.

Παράλληλα, ασχολείται με τη σύνθεση μιας σειράς 19 συμφωνιών, με αφορμή τον εορτασμό των εβδομηκοστών γενεθλίων του, το 2014. Του έχουν, επίσης, ανατεθεί παραγγελίες για τη σύνθεση έργων, με αφορμή σημαντικές επετείους (25η επέτειος από την τραγωδία στο γήπεδο Χίλσμπορο, εκδηλώσεις για την εκατονταετηρίδα από την κήρυξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, 100ή επέτειος από τη γέννηση του ποιητή Οκτάβιο Παζ κ.ά.).

Αποσπάσματα από αγαπημένα σάουντρακ

Το πρόγραμμα της συναυλίας στο Μέγαρο θα αρχίσει με τέσσερα αποσπάσματα από τη μουσική για την ταινία «Το συμβόλαιο του σχεδιαστή» (1982-3) του Πήτερ Γκρίναγουεϊ, η πλοκή της οποίας τοποθετείται στην Αγγλία του 1695. Τα αποσπάσματα βασίζονται, κυρίως, σε σπαράγματα μελωδιών, αλλά και σε ολόκληρες συνθέσεις του Χένρι Πέρσελ. Ακολουθούν δύο κομμάτια από τη μουσική για την ταινία τού Γκρίναγουεϊ, «Ένα ζήτα και δύο μηδενικά» (1985). Πρόκειται για ελεύθερες συνθέσεις του Νάιμαν, εμπνευσμένες από το αγγλικό μπαρόκ του 17ου αιώνα, αλλά και τον Μπίμπερ.

Στη συνέχεια, θα ακουστεί το έργο «Οι παρτιτούρες του μουσικολόγου», παραγγελία των BBC Proms 2005 στον συνθέτη, για τις επετειακές εκδηλώσεις για τον θάνατο του Πέρσελ (1695) και τη γέννηση του Χαίντελ (1685). Οι παρτιτούρες βασίζονται, εν μέρει, σε υλικό από γνωστά και άγνωστα έργα των δύο μεγάλων συνθετών, τους οποίους είχε μελετήσει σε βάθος ο Νάιμαν, ως φοιτητής μουσικολογίας, τη δεκαετία του 1960.

Η έναρξη του δεύτερου μέρους της συναυλίας ανήκει στη σύνθεση «Memorial», η οποία είναι εμπνευσμένη από μια άρια της όπερας «Βασιλιάς Αρθούρος», και πάλι του Πέρσελ. Αρχικά, το 1985, το έργο αφιερώθηκε από τον Νάιμαν στη μνήμη των οπαδών της Γιουβέντους, που σκοτώθηκαν στο στάδιο Χέιζελ των Βρυξελλών, αλλά, αργότερα, ο συνθέτης το παραχώρησε στον Γκρίναγουεϊ για τη μουσική επένδυση της ταινίας «Ο μάγειρας, ο κλέφτης, η γυναίκα του και ο εραστής της» (1989).

Το «Memorial», θα διαδεχθούν τέσσερα κομμάτια, που γράφτηκαν για «Τα βιβλία του Πρόσπερο» (1991), ένα φιλμ του Γκρίναγουεϊ που αποτελεί την προσωπική του ανάγνωση της «Τρικυμίας» του Σαίξπηρ. Ένα από αυτά είναι εμπνευσμένο από την «Πασακάλια» του Κουπρέν. Αμέσως μετά, η Michael Nyman Band θα ερμηνεύσει τη σύνθεση «City of Turin» από το άλμπουμ «Τhe Glare» (2009, σε συνεργασία με τον David McAlmond).

Ο επίλογος της βραδιάς ανήκει σε τέσσερα αποσπάσματα από τους «Χορούς του νερού», μια οκταμερή σύνθεση βασισμένη σε ένα μαδριγάλι του Μοντεβέρντι, αλλά και σε υλικό του ίδιου του Νάιμαν, η οποία χρησιμοποιήθηκε στην ταινία μικρού μήκους του Γκρίναγουεϊ, «Making a Splash» (1984).