Μια εικόνα από τη Συρία μπορεί να είναι η αρχαιότερη απεικόνιση…
της Παναγίας, σύμφωνα με το άρθρο του αναπληρωτή καθηγητή της θεολογίας στο Πανεπιστήμιο Fordham Michael Peppard, στους Ν.Υ. Times. Όπως αναφέρει ο καθηγητής, τοιχογραφία από βαπτιστήριο στην ανατολική Συρία απεικονίζει τον Ιησού, τον Πέτρο και τον Δαβίδ ενώ στο πλάι διακρίνεται, σε ένα διαφορετικό κομμάτι τοίχου, μια σκυμμένη πάνω από πηγάδι γυναικεία μορφή που κρατάει ένα σχοινί.

Είναι αυτή η αρχαιότερη απεικόνιση της Παναγίας;

Το ερώτημα είναι «ποια είναι αυτή η γυναίκα;».

Η ταυτοποίηση του μουσείου είναι σίγουρα εύλογη: “Η ζωγραφική απεικονίζει πιθανότατα μια σκηνή από τη συνάντηση μεταξύ του Χριστού (δεν φαίνεται) και μιας γυναίκας από τη Σαμάρεια», όπως καταγράφεται στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη. Αλλά, ενώ στις απεικονίσεις αυτές ο Χριστός φαίνεται να είναι κοντά στη γυναίκα, εδώ αυτή η γυναίκα φαίνεται να είναι μόνη», αναφέρει ο αρθρογράφος.

 Σημειώνει επίσης ότι μια σκηνή Ευαγγελισμού από Βυζαντινό εικονογραφημένο χειρόγραφο του 12ου αιώνα που βρίσκεται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας έχει ομοιότητες με αυτή την τοιχογραφία.

Ακόμη επικαλείται άλλες βυζαντινές εικόνες που δείχνουν τη σημασία που απέδιδε ο ανατολικός χριστιανισμός στην τοποθέτηση της Θεοτόκου κοντά στο πηγάδι.

Ο Peppard αναλύει στη συνέχεια τα στοιχεία που υπάρχουν και που ενισχύουν την εκδοχή του να απεικονίζεται η Παναγία στην τοιχογραφία και τονίζει ότι αν οι συλλογισμοί και οι εκτιμήσεις είναι σωστοί, τότε πρόκειται για την παλαιότερη εικόνα της Θεοτόκου.

Εκτός από το αν πρόκειται τελικά για την Παναγία, ο καθηγητής αναφέρεται όμως και στις συστηματικές λεηλασίες υπό την αιγίδα του Ισλαμικού Κράτους στην περιοχή όπου βρίσκονται αυτές οι τοιχογραφίες.

Όπως σημειώνει, σύμφωνα με δορυφορικές εικόνες και αναφορές από το έδαφος, οι λεηλασίες στις κατακόμβες Dura είναι αναρίθμητες. «Ακόμα και όταν η ανθρώπινη τραγωδία της κρίσης των προσφύγων καταλαμβάνει δικαιολογημένα την προσοχή μας, η καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς αφηγείται μια παράλληλη αφήγηση», τονίζει χαρακτηριστικά.

Οι τοιχογραφίες, που ανασκάφηκαν το 1932, προέρχονται από το ανατολικό σύνορο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, ένα στρατιωτικό φυλάκιο που άλλοτε ονομαζόταν «Dura” ή “Ευρωπός” στην αρχαιότητα.